Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Doğu Anadolu Bölge Temsil Kurulu Başkanı Cevdet Özgökçe, Van turizminin büyük ölçüde İran ve Irak pazarına bağımlı hale geldiğini belirterek, "Van turizmi İran ve Irak pazarı arasına sıkıştı" dedi.
Van turizmi son yıllarda önemli bir daralma sürecine girdi. Bir dönem Avrupa'dan Asya'ya uzanan tur güzergahlarının önemli duraklarından biri olan kent, bugün ağırlıklı olarak İran ve Irak pazarına bağlı bir turizm yapısıyla ayakta kalmaya çalışıyor. TÜRSAB Doğu Anadolu Bölge Temsil Kurulu Başkanı Cevdet Özgökçe, turizm sektörünün yaşadığı sorunları değerlendirerek dikkat çeken açıklamalarda bulundu.
"Yabancı Pazarda Yüzde 80 İran'a Bağlıydık"
Van turizminin uzun yıllardır iki ülkeye bağımlı şekilde ilerlediğini belirten Özgökçe, son dönemde yaşanan savaşların sektörü derinden etkilediğini söyledi. Özgökçe, "Yabancı pazarda yüzde 80 oranında İran pazarımız vardı. Geri kalan yüzde 20'lik kısmı da Irak'tan gelen misafirlerimiz oluşturuyordu. İki pazar da yaklaşık 17-18 aydır durma noktasına geldi" ifadelerini kullandı.
"ESNAF ÇEKİNİ VE SENEDİNİ ÖDEYEMİYOR"
Turizmdeki daralmanın en büyük etkisinin esnaf üzerinde görüldüğünü belirten Özgökçe, birçok işletmenin ekonomik sıkıntılarla karşı karşıya kaldığını dile getirdi. Özgökçe, "Bizim esnafımız, tüccarımız ve turizmcimiz önceki yıllara bakarak borçlandı, ürün getirdi, stok yaptı. Gelen kitleye cevap vermek için hazırlık yaptı. Ancak misafirler gelmeyince esnafımızın durumu kötüleşti. Çekini, senedini ödeyemedi. Birçok esnaf iflas etti" dedi.
"ÇARŞI PAZARDA İRANLI YOK"
Geçmiş yıllarda Van çarşılarının İranlı turistlerle dolup taştığını hatırlatan Özgökçe, bugün ise tamamen farklı bir tablo yaşandığını söyledi. Özgökçe, "Geçmiş yıllarda sezonun en yoğun dönemlerinde çarşı pazarda Vanlılardan çok İranlıları görürdünüz. Şimdi şehir merkezinde neredeyse bir tane İranlı turist göremiyorsunuz" diye konuştu.
"TURİZM YOK DENECEK KADAR AZ"
Kentte faaliyet gösteren yaklaşık 300 turizm işletmesinin ciddi sıkıntılar yaşadığını belirten Özgökçe, sektör temsilcilerinden sürekli yardım çağrıları aldıklarını ifade etti. Özgökçe, "İnsanlar arıyor ve 'Başkan biz bittik. Elektriğimizi ödeyemiyoruz, personel maaşını ödeyemiyoruz, doğal gazımızı ödeyemiyoruz' diyorlar. Dediğim gibi ilimizde şu an turizm yok denecek kadar az" ifadelerini kullandı.
"VAN'IN DÜNYADA MARKA DEĞERİ VARDI"
Van'ın geçmişte uluslararası turizmde önemli bir yere sahip olduğunu vurgulayan Özgökçe, yabancı turist profilinin yıllar içerisinde büyük ölçüde değiştiğini söyledi. Özgökçe, "Bundan 25-30 yıl önce ülkemize gelen yabancı turistlerin yüzde 25-30'u Van'a geliyordu. Van'ın dünyada bir marka değeri vardı. Ancak son yıllarda İngiliz, Alman, Amerikalı, Asyalı ve Uzak Doğulu turistler artık Van'a ve Doğu Anadolu'ya gelmiyor" dedi.
"DOĞU ANADOLU GÜVENLİ AMA ALGI SORUNU VAR"
Bölgenin güvenlik açısından herhangi bir problem yaşamadığını savunan Özgökçe, asıl sorunun dışarıda oluşan algı olduğunu belirtti. Özgökçe, "Van'da, Diyarbakır'da, Ağrı'da ve Erzurum'da güvenlikle ilgili hiçbir sorun yok. Ülkemiz dünyanın en güvenli ülkelerinden biridir. Ancak dışarıda oluşturulan algı nedeniyle turistler bölgeye gelmekten çekiniyor" diye konuştu.
ERMENİSTAN PAZARINA YÖNELMELİ
Van'ın yeni turizm pazarlarına yönelmesi gerektiğini ifade eden Özgökçe, Ermenistan'ın önemli bir potansiyel taşıdığını söyledi. Özgökçe, "Yanı başımızda Ermenistan var. Ermenistan'dan ilimizi tercih etmek isteyen çok sayıda insan bulunuyor. Özellikle Akdamar Adası ve Akdamar Kilisesi, Ermeni diasporası için çok önemli bir destinasyon" dedi. İki ülke arasındaki ilişkilerde yaşanan yumuşamanın turizme katkı sağlayabileceğini belirten Özgökçe, sınır kapılarında gerekli düzenlemelerin yapılması halinde Van'ın yeni bir turist kitlesi kazanabileceğini sözlerine ekledi




